maanantai 2. maaliskuuta 2015

Kuinkas sitten kävikään?

21 päivän raakaravintokuurin loppumisesta on tätä kirjoittaessa aikaa reilut kolme viikkoa. Tavoitteenani on ollut pitää osa raakaravinnosta mukana päivittäin ja sen pitäisi muodostaa tavallaan pohja uudelle ruokavaliolleni. Koska raakaravinto on kylmää (huoneenlämpöistä) olen luontaisena vilukissana lisännyt lämpimiä ruokia ja juomia ruokavalioon. Olen pitänyt ruoat kuitenkin hyvin kasvispainoitteisina. Uunissa valmistetut juurekset ovat olleet uusi lempiruokani.

Raakaravintokuurini jälkeen en ole syönyt vielä kertaakaan lihaa tai kalaa. Maitotuotteista olen käyttänyt ainoastaan juustoraastetta (kasvispizzankin päälle on ihan pakko laittaa!). Ruokavaliotani en pidä kuitenkaan mitenkään fanaattisesti. Jos on ollut juhlia tai muita erikoistilaisuuksia, olen nauttinut ja aion jatkossakin nauttia pöydän antimista ilman huonoa omatuntoa, ne ovat kuitenkin poikkeustapauksia ja niitä on harvoin. Kotiin ostamani ja päivittäin käyttämäni tuotteet ovat ne, joihin kiinnitän sitten tarkempaa huomiota ja joista blogissa kirjoitan.

Kahvia ja teetä aloin juoda heti kuurin loputtua. Ilokseni makuaistini on muuttunut sen verran, että kahvi maistuu nyt mustana! Ilman sokeria olen kahvin juonut jo vuosikausia, mutta kahvi on vaatinut joukkoonsa kermaa tai maitoa. Kotona käytin aina kermaa. Sinänsä kahvi ei ole mitenkään huono tuote, kun siihen ei sokeria tai kermaa käytä. Ja mikä parasta, se on lämmintä :) Kahvia juon normaalisti vain kerran päivässä yhdellä aterialla, enkä siltikään ihan joka päivä. Teetä juon silloin tällöin, vähemmän kuin kahvia.

Vilja palasi kuvioihin leivän muodossa. Leipää kaipasin raakaravintokuurini aikana kaikkein eniten. Syön tavallisesti kerran päivässä kahviaterian, jonka seurana menee yksi pala leipää. Leipänä käytän vain kuitupitoisia leipiä enkä käytä mitään levitettä. Leivän päälle paistan yhden kananmunan (ilman suolaa), johon on sekoitettu kotimaista pinaattia. Pakastepinaatti on kivasti kuutioina ja käytän yhden kuution per kerta. Lisäksi ateriassa joka kerralla vaihdellen eri kasviksia; kurkkua, tomaattia, salaatteja, kesäkurpitsaa jne. Olen todella tyytyväinen, että olen saanut kohtuullistettua leivän syöntiä ja samalla saanut lisättyä kasviksia mukaan. Leivän nauttiminen tuommoisena isomman aterian osana on vähentänyt pelkän leivän painoarvoa. Tarkoitan siis sitä, ettei mieli tee leipää niin kovasti vaan sitä ruokaisaa ateriaa.

Ensimmäinen ei-raaka-ateria raakaravintokuurin jälkeen.

Valmisruokaa tai -aterioita en ole vielä syönyt yhtään! Hyvä minä. Valmiiksi valmistettuja tuotteita ovat olleet sinappi ja ketsuppi. Heinzin ketsupissa lisäaineita ei ole, sitä olen laittanut mausteeksi itse tehtyyn pizzaan. Sinappi puolestaan on ollut mausteena mukana uunijuureksissa. Pizzapohjina olen käyttänyt pakastealtaasta löytyviä, vehnästä tehtyjä valmispohjia. Parastahan olisi tehdä pohjat itse, mutta nuo valmispohjat ovat todella käteviä käytössä ja olenkin puolustellut itselle, että kun täyte on terveellistä, voi pohjassa hieman joustaa :)

Ruoka-ajat, jotka muodostuivat kolmen viikon raakaravintokuurin aikana ovat säilyneet! Tämä on todella erinomainen saavutus henkilölle, joka aiemmin söi kun ehti tai söi vasta kun oli kiljuva nälkä ihan sama mitä kello kertoi. Nyt olen syönyt säännöllisesti viisi kertaa päivässä ja kellonajat lähestulkoon samat joka päivä. Muutamia poikkeuspäiviä on toki ollut, ei sitä vain aina ehdi tai pysty syömään kellon mukaan mutta pääosin on mennyt hienosti aikataulussa.

Herkkuosastolla on käynyt muutama lipsuminen. Pussilliset sipsejä ja juustonaksuja on tullut syötyä sekä pari settiä popcorneja. Olen myös shoppaillut kerran Alkossa ja ostanut Salesta sikspäkin siideriä :) Mutta en ole tissutellut, mikä on sentään hyvä juttu. Huomion arvoisaa ompi, että en ole ostanut lainkaan karkkeja. Makeaa silti olen syönyt päivittäin raakaravintoherkkujen muodossa!

Ilokseni paino ei ole riistäytynyt hallinnasta ja palautunut entisille lukemille :) Paino on viime viikot pysynyt 51 kilon paikkeilla, välillä vähän yli, välillä vähän alle. Paino ennen kuurin aloitustahan oli 53,5 kg ja loputtua 49,6 kg.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti